tisdag 4 januari 2011

Puenteduras sex linser ur ett formativt perspektiv

Har en tankeprocess kring omdefinierat lärande som snurrar runt i mitt huvud och inte riktigt kan komma till ro. Startar en skrivprocess här och se om jag blir lite klokare. Kanske någon annan kan bidra och utveckla mitt tänk lite? Funderar mycket på de sex linserna och hur man kan bygga in dem som en formativ ryggrad i lärandeprocessen. Jag tror att man med de sex linserna som grund kan skapa en stabil struktur och väva in det formativa förhållningsättet i den dagliga undervisningen. Många pedagoger känner sig förvirrade och osäkra kring arbetet med formativ bedömning och omdefiniering. En sådan "ryggrad" skulle kunna vare ett stöd för dem och ge dem energi och mod att gå vidare. Det finns så mycket likheter mellan Puenteduras tankar och bedömning för lärande :). Har "lekt" med en svensk tolkning av linserna, ursprungligen sammanställd och tolkad av Stenungsunds skickliga IT-pedagoger. Bidra gärna med åsikter och idéer.Tillsammans blir vi klokare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar