söndag 2 januari 2011

Bakvänd måldialog

Bilden tillhör Capture queen och är CC-licensierad

Ibland behöver man röra om lite i hjärnan på eleverna och givetvis på sig själv. Ett bra sätt är att tänka till ytterligare en dimension kring måldialoger är att ha en bakvänd måldialog. En "think outside the box"- inspirerad variant av måldialog, vilket ger dig som pedagog nya infallsvinklar i ditt formativa arbete. Eleverna brukar uppleva bakvända måldialoger lite som en skattjakt i styrdokumenten. Du kommer att bli imponerad över elevernas kloka kopplingar vilket kommer att få dig att se nya infallsvinklar i kursplanerna. Det är också ett väldigt inspirerande sätt att inleda ett nytt arbetsområde. Perfekt att presentera en ny LPP lektionen efter! Eleverna uppvärmda och klara:).


Gör så här;
Du behöver: Ett 80 minuters pass, en grupp, fantastiska och nyfikna elever, lite formativt tänk och tillgång till kursplanerna, gärna digitalt.
  1. Genomför en lektion med ganska konkret innehåll som utförs i grupp. T.e.x. diskutera en tidningsartikel i smågrupper, gör en kommunikationsövning inom språk eller arbeta med ett matematiskt problem. Låt dem göra detta i ca 40 minuter.
  2. Bryt arbetet och utmana dem genom att fråga: Vilka mål i läroplanen och kursplanen anser ni att vi jobbat mot nu under detta pass? Hur märks det?Diskutera i storgrupp en kort stund så att tankeverksamheten kommer igång hos alla elever
  3. Låt dem sedan i sin arbetsgrupp gå loss på kursplaner och läroplanen t.ex. i Unikum eller på skolverkets hemsida och "leta" argument och målkopplingar. Ge dem ca 20 minuter.
  4. Avsluta passet med att varje grupp får redovisa sina fynd inför de andra. Diskutera målen tillsammans.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar