lördag 8 januari 2011

Ge dina elever en IUP-partner!

Bilden kommer från Skolverket och ingår i suveräna boken IUP-processen.

Skolan drar snart igång och då också det spännande och viktiga arbetet med IUP-processen. En formativ organisation och ett formativt tänk i grundplaneringen i kombination med IT ger en helhetsbild kring hela IUP-processen. För att underlätta och stimulera elevernas egen roll i det dagliga, praktiska arbetet mot IUP-målen kan man förse sina elever med varsin IUP-partner. En IUP-partner är en långsiktig samarbetsspartner som ger en kontinuerlig kompisfeedback och coachar sin parter mot den individuella utvecklingsplanen. Antingen viker man ett pass i veckan för "IUP-partner-arbete eller så gör man det i direkt anslutning av varje IUP-pass eller annat lämpligt lektionstillfälle då eleverna aktivt arbetar mot sina IUP-mål. En uppdragsbeskrivning till eleverna skulle kunna se ut så här:


Uppdrag IUP-partner
Du har blivit utvalt till att vara IUP-partner denna termin åt Ms X. I uppdraget som IUP-partner krävs att du:

-Startar varje IUP-pass med ett ett kort målmöte tillsammans med din IUP-partner. Under det mötet delger ni varandra:
  • Vilket IUP-mål jobbar du mot i dag och var i förhållande till målet befinner du dig? Precis börjat? Kommit halvvägs? Nästan framme?
  • Vad är nästa steg för att nå målet?
  • Hur kommer du att arbeta under dagens pass?

-Coachar din IUP-partner i arbetet mot IUP-målen. Lyssna, ställ frågor, kom med konstruktiv kritik och hjälp din partner att själv komma på svaren :).

-Dokumentera er kunskapsutveckling tillsammans minst en gång i veckan. Intervjua varandra och logga intervjun. Sammanställ Wordlebilder, tankekartor kring ert lärandet, blogga på Unikum, videologga eller skriv. Använd kreativitet, fantasi , ansvar och variation när ni dokumenterar. Man ska lätt kunna följa er kunskapsutveckling med hjälp av er dokumentering. Den ska bli som en fantastisk, underbar saga om ert lärande. Självklart har NI huvudrollen och är hjältarna i denna saga :).

Denna organisation kräver förstås att man förser eleverna med undervisningstid så att de kontinuerligt kan arbeta fokuserat mot dem. Ännu bättre blir det om IUP-målen är ämnesintegrerade, projektbaserade och har en stor släng av omdefinierat tänk i sig . Men det är ett inlägg i sig bara det :).

Lycka till!
/Malin Frykman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar