söndag 2 januari 2011

Formativ kamratfeedback goes MI



Formativ bedömning handlar om att bedöma lärande under en pågående arbetsprocess. Hela syftet med en formativ eller lärande bedömning är att stötta eleven i sin lärandeprocess, så att denna vet vad nästa steg mot målen är. Formativ bedömning är ett sätt att förhålla sig till lärande och utveckling. Det bygger på en elev och kunskapssyn som innebär att man aldrig kan lära någon annan något. Den lärande måste själv vara aktiv aktör och den som kör :)! Detta kräver tydliga mål och kriterier och kontinuerlig feedback/utbyte från andra kloka personer till exempel kompisar och lärare. Samarbete med omgivningen och en lärmiljö som stimulerar till dialog och reflektion är några grundstenar i ett lyckat formativt arbete.

Ett av de viktigaste och mest effektfulla verktygen i formativ bedömning är kamratfeedback. Genom att träna sina elever i att kunna ge och ta konstruktiv feedback utifrån de mål och kriterier man arbetar mot skapar man en gemensam grogrund som gynnar lärandet samtidigt som eleverna får språkutvecklande stimulans. Kommunikation är grunden i alla former av måldialoger och variationsmöjligheterna är oändliga. Forumsdiskussioner, videologgar, speed dating, muntliga samtal, skriftliga reflektioner. Ja, bara fantasin sätter gränser för kamrafeedbackens möjligheter och utveckling.

Nya frågor och infallsvinklar på "hur man lär" föds på ett naturligt sätt i samspel med andra.Flera hjärnor tänker bättre än en! Att lära tillsammans ger mersmak och motivation. Man får en möjlighet till att visa att man kan. Andras kunskap blir till min och lärandet blir till en fantastisk snöboll som växer till oändlighet. I filmen ovan har de blandat den formativa, klassiska, kamratfeedbacken med Howard Gardeners MI-teorier. Alla elever har en personlig partner som ger dem kamratfeedback och hjälper dem att identifiera nästa steg mot målen. Förutom det är eleverna också "experter"på olika områden inom gruppen. Expertrollerna bygger på Gardners multipla intelligenser.Detta synliggör gruppens kollektiva kompetens och kan, om det används rätt, få individerna att växa massor. Förutom att man delar med sig till sin "partner" har man en speciell roll och funktion. Väl värt att experimentera vidare med utifrån svenska perspektiv och styrdokument.

Kanske det är så vi ska organisera framtidens grupper i skolan? Arbetsteam där lärande och personlig kompetens är en sammansvetsande länk. Där man kan "nischa" elevernas arbetsgrupperna utifrån elevernas personliga önskemål och nyfikenhet. En skola som är organiserad utifrån lärandeplikt och lust istället för motivationsdödande "måsten". En skola som för eleverna är så angelägen att de inte vill missa en endaste minut eftersom det personliga lärandet handlar om sådant som för dem är viktigt och meningsfullt. . Där allas kunskap har ett framtidsvärde och en funktion att fylla. Ett lustfyllt lärande där alla är med för att de vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar